Roman Kahramanları 54. Sayı

Roman Kahramanları 54. SayıNisan sayımızla ve biraz gecikmeli olarak merhaba,

Ülkemizi sarsan 6 Şubat depremlerindeki kayıplarımız nedeniyle çok üzgünüz.  Bu travmayı atlatmak hepimiz için çok zor olacak. Nisan sayımıza yazmayı planlayan bazı yazarlarımız haklı olarak yazamadılar. Yazabilenlerin de ne denli zorlandıklarına tanığız. Bu acılara yine edebiyata sığınarak direnmeye çalışıyoruz.

Bu sayımızın dosya konusu “antikahramanlar”. Henüz TDK ve Dil Derneği kılavuzlarına girmemiş olan bu terim, değişik kaynaklarda “anti-kahraman”, “antikahraman” ya da “anti kahraman” şeklinde yazıldığından bir yazım birliğinin sağlandığını söylemek güç. Biz dosyamızın başlığında bu terimi  –dilimize yerleşmiş “antialerjik”, “antidemokratik” sözcükleri gibi– “antikahraman” şeklinde bitişik yazmayı tercih ettik ancak yazarlarımızın tercih ettikleri yazım şekline de müdahale etmedik.

Yazarlarımızın incelediği romanlarda bir ya da birden çok özelliğini göreceğimiz “antikahraman”ın genel bir tanımını yapmak çok zor. Yine de Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar’ındaki “Kötü biri olamamak bir yana, herhangi bir şey olmayı da beceremedim: Ne kötü ne iyi, ne alçak ne namuslu, ne kahraman ne de haşerenin biriyim.” cümleleri, iyi bir başlangıç sunuyor.

Dosyamıza gelen yazıların çokluğu nedeniyle bir bölümünü “Antikahramanlar-I” olarak bu sayımızda yayımlıyoruz. Diğer bölümünü ise “Antikahramanlar-II” olarak temmuz sayımızda yayımlayacağız.

Bu sayımızda dosya dışında üç yazıya yer verdik: “Resimden Edebiyata İmgenin Dönüşümü” dizimizin bu sayımızdaki başlığı “Resmin Öykü Tamamladığı Nokta Agop Arad ve Abidin Dino Üzerine Bir Varsayım”. “Doğu Romanları” dizimizin konusu, Chinua Achebe’nin “Afrika Üçlemesi”. Serbest incelemeler bölümünde ise “Bulgar Romancılığına Dair Bazı Notlar” başlıklı makale yer alıyor.

Emeği geçen yazarlarımıza teşekkür ediyor, daha güzel günlere ermek umuduyla iyi okumalar diliyoruz.

İÇİNDEKİLER

Antikahramanlar – I
Kimdir Bu Anti-Kahraman? / Berrin Turan Tilbe
Aylak, Bohem, Dandy ya da Flanör: Emma Bovary Aslında Kim ve Ne İstiyor? / Tuba Emircan Çetok
Yeraltındaki Dostoyevski / Ercan Yılmaz
Anti-Kahraman Romanlarının İki Öncü Kafadarı: Bouvar ile Pécuchet / Engin Kükrer
“Açlık” Odağında Bir Anti-Kahraman / Zeynep Nur Tiryaki
Hayvanların Zulmeden Tanrısı: Doktor Moreau / Bülent Kalkan
Mai ve Siyah yahut Hayalperver Ahmet Cemil’in Antikahramanlığı / Egemen Ozan Sönmez
Modern Toplumda Birey ve Bedenin Trajedisi / Melek Koç
Zehra’nın Eksik Parçası: Acımayı Öğrenmek / Aliye Uslu Üstten
Gecenin Sonuna Yolculuk: İnsan Ne İşe Yarar? / Ferhat Taştemel
Rüzgâr Gibi Geçti Feminist Bir Anti-Kahramanın Romanı Olarak Okunabilir mi? / Baran Barış
Kuyucaklı Yusuf: Hak Ettiği Değeri Gör(e)meyen Antikahraman / Hakan Tokdemir
Bulantı’nın İz Düşümü Antoine Roquentin / Zeynep Durak
Kondos Nam Ali Rıza’nın Anti-Kahraman Olarak Portresi / Canan Sevinç
Allahsız Suat’ın Kaotik Otoportresi Üzerine Dağınık Notlar / Fırat Kargıoğlu
Niçin Yaşamak?.. Yalnızlar/ Erhan Bener / Hilâl Akman
Siyaset Sahnesinde Bir Antikahraman: Zübükzade İbrahim / Gonca Arkon Tekinel
Yazın Tarihimizin En Büyük Yalancısı: Hayri İrdal / İlhan İnce
Önemli Bir Okur Sorunu: Şeytansı mı İnsani mi? / Canan Olpak Koç
Şahsına Münhasır Bir Tutunamayan “Beyaz Mantolu Adam” / Alp Arslan Akman
İpin Ucundaki Ayna: Zebercet / Toprak Aras
Zamanımızın Kahramanı: Ignatius J. Reilly / Şener Şükrü Yiğitler
Uyumsuz Bir Sahte Oyuncu Olarak Bay Muannit Sahtegi / Aykar Sönmez
Eros’un Kaosunda / M. Utku Yeşilöz
Yeni Bir Metnin Doğum Sancısı: Anti Edebiyat Dünyasının “Oğlu” Behzat Ç. / Mustafa Fatih Aydın

Serbest İncelemeler
Resimden Edebiyata İmgenin Dönüşümü-4 / Resmin Öykü Tamamladığı Nokta Agop Arad ve Abidin Dino Üzerine Bir Varsayım / İnci Aydın
Doğu Romanları-3 / Yitirilmiş Bir Zamana Ağıt: Afrika Üçlemesi / Yavuz Ahmet
Bulgar Romancılığına Dair Bazı Notlar / Hüseyin Mevsim

satın al

Yorum yap

Lütfen yorumunuzu girin!
Lütfen adınızı buraya girin