Binlerce Yıl Öncesinden Ses Var: “Bir Kazı Hikâyesi: Çatalhöyük”!
Dünyanın en eski Neolitik Çağ ve Kalkolitik Çağ birimlerinden olan Çatalhöyük yerleşmesinin 25. kazı sezonunu kutlamak amacıyla 9 bin yıllık tarihe sahip yerleşmede sürdürülen çalışmaların bilinmeyen yönlerini sunan ve Ian Hodder danışmanlığında geliştirilen serginin içeriği Duygu Tarkan küratörlüğünde, araştırmacıların katkılarıyla hazırlandı.
25 Ekim’e kadar Beyoğlu, ANAMED’de (Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi) ziyaret edebileceğiniz sergi Çatalhöyük’te yaşayan toplulukların tarım toplumuna geçiş sürecini ve sosyo-ekonomik yapılanmanın araştırılması adına yürütülen çalışmaları gözlemleyebileceğiniz bir içeriğe sahip.
2012 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alınan yerleşim bölgesinde devam etmekte olan çalışmaları, üç boyutlu modelleme, kazı alanlarının lazer taraması ve sanal gerçeklik (VR) teknolojisi gibi yöntemlerle sunmak isteyen sergi, buluntuların ve bölgedeki binaların deneyimlenebilmesini amaçlıyor.
Aynı zamanda sergi kapsamında Nazlı Gürlek ‘BİR’ adını verdiği performansını gerçekleştirecek. ANAMED ve Performistanbul iş birliğiyle 23 Eylül Cumartesi günü 17.00-20.00 arasında ANAMED’de gerçekleştirilecek performans, bölgedeki BİNA 80’de bulunan, M.Ö 6500 yılları civarında ritüel amaçlı yapıldığı tahmin edilen bir duvar resmini canlandırmayı amaçlıyor.
Anadolu’nun pagan kültürlerinde köklenen yaratıcı araştırma ve üretim platformu UMA’nın kurucusu, aynı zamanda küratör ve yazar olan Nazlı Gürlek resim, belge ve hareketten oluşan üç farklı ifade tarzının barındığı bir performans sergileyecek.
Binaların arasında kalmış toplum ritüellerinin ruhunu ortaya çıkarmak amacıyla arkeolojik bir buluntuyu bir sanatçı yorumuyla değerlendirecek olan Gürlek performansıyla ilgili düşüncelerini ifade ederken resmin onun hayal dünyasında yarattığı izlenimleri şöyle aktardı:
“Arkeolojik bulgulardan, Çatalhöyük’te tüm yapıların konut işlevi taşıyan mekânlar olduğu ve toplumun, bu yapıların içinde gerçekleşen çeşitli ritüellerle organize edildiği anlaşılıyor. Duvar resimleri yapmak da bu ritüellerden biri. Çatalhöyük resimlerinde genellikle birkaç geometrik formun tekrarından oluşan, oldukça kontrollü ve neredeyse matematiksel kesinlikte yapıldığı gözlenen soyut motifler görüyoruz. Bu performansa konu olan resim ise, diğerlerinden farklı. Görsel anlamda dağınık, uçucu, akıcı ve boşluklu. Bu resim bana duraksız akan nehirleri, hem doğaya hem insan bedenine hayat veren yaşam enerjisini, yaratım gücünü, yaşamın sınır tanımaz gücünü hatırlatıyor.”
Nazlı Gürlek
BİR
Performans
İstanbul Bienali Paralel Etkinliği
ANAMED ve Performistanbul iş birliğiyle
Süre: 3 saat
Küratör: Simge Burhanoğlu
Tarih: 23.09.2017
Saat: 17:00 – 20:00
Yer: ANAMED, 3. Kat Teras